Intermittent Fasting voor vrouwen

122 - Intermittent Fasten voor vrouwen 40+

Mar 08, 2024

Intermittent Fasten (IF). Het is raaaazend populair. En dat is niet voor niets. Helaas doen de meeste mensen het voornamelijk om af te vallen. En daardoor is het inmiddels verworden tot het zoveelste mode-dieet. En dat is ontzettend jammer. Het is namelijk zoveel meer dan dat. Zeker als je vrouw 40+ bent is het heel belangrijk om het te gaan onderzoeken en uitproberen voor jezelf. Maar dan wel graag op de juiste manier. 

Want er gaat namelijk ontzettend veel verkeerd bij heel veel vrouwen die aan Intermittent Fasten doen. Wanneer je het namelijk niet op de juiste manier doet, kun je last krijgen van klachten als:

  1. Intense vermoeidheid
  2. Haaruitval
  3. Ontzettende snaaizin
  4. Een droge, trieste huid
  5. Enorme honger

Bovendien zijn er veel vrouwen (de meeste vrouwen) die beginnen aan IF, omdat ze willen afvallen. Het punt is alleen dat wanneer je het niet doet op de vrouwelijke manier, creëer je enorm veel stress voor je lichaam. Je pleegt dan roofbouw op je toch al overbelaste vrouwenlichaam. En daardoor word je er uiteindelijk juist dikker, gefrustreerder en ongezonder van. Of… je vast jezelf suf, maar je ziet geen verschil op de weegschaal.

 

Intermittent fasten voor vrouwen

Het punt is, dat alle wetenschappelijke onderzoeken die zijn gedaan met betrekking tot Intermittent Fasten uitsluitend zijn gedaan op mannen. En dat alle IF protocollen die circuleren daarop zijn gebaseerd. Maar, zoals we allemaal weten, is het vrouwenlichaam een stuk gecompliceerder dan het mannenlichaam. 

Het is dus te eenvoudig en ontzettend onverstandig om de mannelijke structuur van intermittent fasten één op één over te nemen voor vrouwen. Het is dus oppassen geblazen met dit immens populaire ‘dieet’. Om die reden heb ik me er eigenlijk altijd verre van gehouden. Ook al weet ik dat het, wanneer je het op de juiste manier doet, enorme voordelen heeft voor vrouwen. Zeker voor vrouwen 40+ (!). Maar, zoals dat soms gaat, bleef het voorbij komen. Daarom heb ik mezelf er de afgelopen maanden verder in verdiept. En heb ik dingen uitgeprobeerd op mezelf.

In deze podcast leg ik je uit waarom IF juist voor vrouwen 40+ zo belangrijk is! Ook intermittent fasting bij vrouwen in de overgang,

Veel luisterplezier!

 

 

 

 

Intermittent Fasting voor vrouwen

Dag mooie vrouw! Daar ben ik weer met een nieuw praatje van Caatje. Ik hoop dat het goed met je gaat. Hier loopt alles gewoon lekker door. Ik heb afgelopen weekend de laatste hand gelegd aan mijn nieuwe kantoor. Nu moeten we nog kabels trekken en dan kan ik weer verhuizen. Het is een heel knus kantoortje geworden dus ik heb er helemaal zin in.

Ook omdat ik gewoon superbenieuwd ben hoe het zal zijn als de muur in de woonkamer eruit is. Zodra dat het geval is zal ik wat foto’s delen op Instagram. Dus als je me daar nog niet volgt, doe dat dan even. Ik deel daar sowieso regelmatig foto’s en dingen uit mijn privé leven. Dus mocht je dat leuk vinden, je vindt me onder de gelukkige eter of onder Carola van Bemmelen.

OK, dan door naar het onderwerp voor de podcast van deze week. En dat is Intermittent Fasten voor vrouwen 40+. Dit is het thema in de Eetgeluk Universiteit van deze maand. Ik heb er een heel uitgebreide Masterclass over gemaakt. En in die Masterclass ga ik exact uitleggen waarom op de juiste manier fasten zo ontzettend belangrijk is als je vrouw bent. En al helemaal als je de veertig bent gepasseerd. Daarna gaan we samen een maand vasten op de vrouwelijke manier. 

Mocht je mee willen doen, kijk dan even op de gelukkige eter.nl bij de Eetgeluk Universiteit. Als je jaarlid wordt dan heb je gelijk toegang tot de Masterclass en kun je direct aanhaken als je dat wilt.

 

Risico's van intermittent fasten

Ik heb overigens heel lang nagedacht over of ik aandacht wilde besteden aan Intermittent Fasten. In al de jaren dat de Eetgeluk Universiteit nu bestaat heb ik regelmatig vragen gekregen over IF. Zowel van leden als van niet-leden. En al die tijd was mijn antwoord dat ik er geen voorstander van ben omdat er vooral voor vrouwen zo ontzettend veel risico’s aan vastzitten. En ik zag dat om me heen gebeuren. Wanneer je het namelijk niet op de juiste manier doet, kun je last krijgen van klachten als:

  1. Intense vermoeidheid
  2. Haaruitval
  3. Ontzettende snaaizin
  4. Een droge, trieste huid
  5. Enorme honger

Bovendien zijn er veel vrouwen (de meeste vrouwen) die beginnen aan IF omdat ze willen afvallen. Maar als je het niet op de juiste manier toepast, als je het niet doet op de vrouwelijke manier, creëer je enorm veel stress voor je lichaam. Je pleegt dan roofbouw op ons toch al overbelaste vrouwenlichaam. En daardoor word je er uiteindelijk juist dikker, gefrustreerder en ongezonder van. Of… je vast jezelf suf, maar je ziet geen verschil op de weegschaal.

Het punt is, dat alle wetenschappelijke onderzoeken die zijn gedaan met betrekking tot Intermittent Fasten uitsluitend zijn gedaan op mannen. En dat alle IF protocollen die circuleren daarop zijn gebaseerd. Maar, zoals we allemaal weten, is het vrouwenlichaam een stuk gecompliceerder dan het mannenlichaam. Mijn vriendin Marjolein zeg dan altijd zo mooi: als het gaat over hormonen hebben mannen een knop, maar vrouwen hebben een complete schakelkast.

Het is dus te eenvoudig en ontzettend onverstandig om de mannelijke structuur van intermittent fasten één op één over te nemen voor vrouwen.

 

Vrouwen met een eetstoornis en dieetverleden

Daar komt bij dat veel vrouwen een dieetverleden hebben of zelfs een verleden met eetstoornissen of andere problemen met eten. Wanneer je niet weet hoe je met je emoties en met de emotionele triggers om kunt gaan die IF kan geven (zoals bijvoorbeeld het verslavende gevoel dat het vrijmaken van ketonen in je brein kan geven), kan het er dus voor zorgen dat je voordat je het weet een enorme terugval krijgt en je oude eetstoornis weer opnieuw wordt geactiveerd.

Het is dus oppassen geblazen met dit immens populaire ‘dieet’. Om die reden heb ik me er eigenlijk altijd verre van gehouden. Ook al weet ik dat het, wanneer je het op de juiste manier doet, enorme voordelen heeft voor vrouwen. Zeker voor vrouwen 40+ (!). Maar, zoals dat soms gaat, bleef het voorbij komen. Daarom heb ik mezelf er de afgelopen maanden verder in verdiept. En heb ik dingen uitgeprobeerd op mezelf.

 

Intermittent fasting voor vrouwen van 40+ en vrouwen in de overgang

Het resultaat is een unieke, zeer uitgebreide IF masterclass, waarin ik uitgebreid inga op IF speciaal voor vrouwen. Inclusief een compleet 30-dagen protocol dat volledig is afgestemd op alle vrouwelijke hormonen, speciaal voor de vrouw 40+. Mét voor alle leden van de Eetgeluk Universiteit een gezamenlijke IF-challenge in maart en april.

IF kan je helpen om je lichaam weer in balans te krijgen en je energie terug te krijgen. Het kan je ook helpen om met het grootste gemak van de wereld door de overgang te navigeren (zonder die irritante extra kilo’s en alle vervelende bijwerkingen zoals opvliegers, slecht slapen en geheugenverlies) omdat je rust gaat brengen in je hormonale systeem. En het kan ervoor zorgen dat je eindelijk je vetverbranding activeert. Mits je het op de juiste, vrouwelijke, manier doet.

 

Belangrijke voordelen van Intermittent Fasten

In deze podcast wil ik het met je hebben over een aantal belangrijke voordelen van Intermittent Fasten voor vrouwen. En ik wil je gelijk waarschuwen: het zou namelijk best kunnen dat je brein ermee aan de haal gaat omdat het denkt, ahhhh, hiermee kan ik eindelijk die hardnekkige kilo’s kwijtraken. Want dat is namelijk echt heel goed mogelijk. Sterker nog: als je het op de juiste manier gaat toepassen, dan gaat dat zeker gebeuren. Maar daarmee doe je het hele proces teniet en maak je er gewoon weer het volgende dieet van. En we weten allemaal hoe dat gaat aflopen. Dus laat je niet meesleuren in die valkuil. Als je dit gaat doen, ga het dan doen op de juiste manier en vanuit de juiste beweegredenen, namelijk vanuit liefde voor je toekomstige zelf.

OK, waarom zou je als vrouw 40+ moeten gaan vasten?
Los van het feit dat je er misschien mee kunt afvallen?

We weten allemaal over de enorme zelfhelende kracht van de natuur. Ik heb ooit een verhaal gelezen over een enorm vervuild industriegebied in Amerika. Het grondwater was daar zo giftig dat alles doodging. Vissen, vogels, insecten. Echt alles. Het hele gebied is daarom hermitisch afgesloten en ruim vijftig jaar is er geen mens geweest. Op een dag was er iemand die per ongeluk naar het gebied is gegaan en die zag geen vervuild terrein, maar een prachtig natuurgebied dat vol met leven zat. Er was helemaal niets meer terug te zien van alle ellende van vijftig jaar geleden. Behalve dan het hek. Dit bewijst hoe groot het zelfhelende vermogen is van de natuur en dus ook van ons lichaam. Als we stoppen met te vervuilen, dan doet de natuur de rest.

 

Stop met het vervuilen van je lichaam

Het werkt exact hetzelfde met ons lichaam. Als we stoppen om haar te vervuilen en als we de optimale omstandigheden scheppen die al onze lichaamscellen nodig hebben. Namelijk rust en de ruimte om hun werk te kunnen doen, dan zouden we veel langer en veel gezonder leven. Exact dat is de basisgedachte achter Intermittent Fasten. IF is eigenlijk een beetje zoals de natuur werkt. Er zijn perioden dat je eet en er zijn perioden dat je niet eet, dat je vast. Van nature doen we dat natuurlijk al als we slapen. Dan hebben we al een vastenperiode van 8-10 uur. In die periode heeft ons lichaam tijd om alle leefschade van de afgelopen dag te herstellen en om op te ruimen. Het heeft geen tijd voor extra herstelwerkzaamheden of extra opruimwerkzaamheden. Het is zeg maar hetzelfde als de huishoudelijke hulp die iedere week haar rondje door het huis maakt. Ze heeft alleen maar tijd om alles bij te houden, maar ze heeft geen tijd voor de extra dingen zoals de ramen of een keertje grondig de keukenkastjes van binnen poetsen.

Tijdens je slaap verwijderen je lichaamscellen de dode cellen en afvalstoffen. Ze recyclen hormonen en ze doen herstelwerkzaamheden van dagelijkse gebruiksschade aan organen en systemen. Zodra je gaat eten houdt dit proces op en wordt het lichaam druk met het verteren van ons voedsel. En daar zit het grote probleem.

 

Waarom de hele dag eten niet goed is

We eten de hele dag door. We hebben geleerd dat we iedere drie uur een tussendoortje moeten nemen omdat dit goed is voor je stofwisseling. Omdat je je stofwisseling aan de gang moet houden. Maar de hele dag door eten zorgt ervoor dat je lichaam de hele dag door bezig is om eten te verteren. En dat het onvoldoende tijd heeft voor alle andere lichaamsprocessen. Je kunt het je voorstellen als een bureau waar constant dossiers op worden gestapeld. De persoon achter het bureau kan het allemaal maar net bijhouden. En als dan eindelijk het bureau leeg is en hij tijd krijgt voor andere dingen dan de lopende dossiers, dan komt er weer een nieuwe stapel.

Het gevolg daarvan is, dat al die andere taken die ook nodig zijn, blijven liggen. En dat je uiteindelijk met een enorme stapel aan achterstallig onderhoud komt te zitten. Exact dat is bij heel veel vrouwen aan de gang. En dat achterstallige onderhoud uit zich vervolgens in allerlei vervelende overgangsklachten, chronische ziekten, vroegtijdige verouderingsklachten en een gigantisch gebrek aan energie.

Ons lichaam heeft meer tijd nodig om te kunnen herstellen en helen. Een nachtje slapen is niet voldoende. Het heeft ook overdag tijd nodig voor andere lichaamsprocessen dan eten verteren. Het enige dat wij daarvoor hoeven te doen is het scheppen van de juiste voorwaarden waarin het dat kan doen. En wanneer we dat doen, dan doet ons lichaam de rest. Eigenlijk komt het er net als met het vergiftigde natuurgebied op neer dat we ons lichaam met rust moeten laten. Dat we ons er minder mee moeten bemoeien. Dat we beter moeten leren luisteren naar wat we nodig hebben. En vaak is dat niet nog meer eten of nog extremer sporten.

 

Werken met je cyclus en de voordelen

Wanneer je de juiste voorwaarden gaat scheppen voor je lichaam en wanneer je dat doet in overeenstemming met je hormonale cyclus dan ga je uiteindelijk…

  • Vet verbranden (ook het lastige buikvet!)
  • Je taille omvang verminderen
  • Je bloeddruk verbeteren
  • LDL cholesterol waarden verbeteren
  • Je bloedsuikerspiegel beter in balans houden (waardoor je minder pieken en dalen ervaart op gebied van honger, energie én emoties)

Maar dat alles gebeurt alleen al wanneer je je lichaam de tijd geeft om te herstellen. Wanneer je daarnaast ook nog gaat aanpassen wat je eet dan geef je je lichaam echt een enorme kickstart.

Des te vaker je de vetverbranding in je lichaam activeert, des te meer je lichaam kan herstellen en opruimen. Het is hetzelfde als met slaap: als je iedere nacht goed kunt slapen dan kan je lichaam veel beter herstellen en voel je je ook vaak veel beter.

Iedere keer dat je gaat vasten geeft je je lichaam een kans om te helen, om te genezen, om op te ruimen. Vasten is dus GEEN dieet. Het is een cadeau dat je aan jezelf geeft, namelijk om je brein en je lichaam de gelegenheid te geven om te herstellen van alle stress in de buitenwereld.

 

Waarom is het nu zo belangrijk als vrouw van 40+ om te gaan vasten?

Het heeft alles te maken met de combinatie van je veranderende hormoonhuishouding, je bloedsuikerspiegel en je lever. Tijdens het hele overgangsproces zijn er twee hormonen die een hoofdrol spelen in het proces. Namelijk oestrogeen en progesteron. Er zijn natuurlijk nog veel meer hormonen die een rol spelen, maar zoals je weet hou ik het graag simpel. Oestrogeen en progesteron zijn dus de twee hoofdrolspelers in het verhaal overgang.

 

Intermittent fasting bij vrouwen in de overgang

In je menopauze wordt je cyclus steeds onregelmatiger. Je maakt steeds minder progesteron aan en dat betekent dat het hormoon oestrogeen verhoudingsgewijs meer aanwezig zal zijn in je lichaam. Voor voldoende aanmaak en optimaal functioneren van oestrogeen is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel laag is. Wanneer dat niet het geval is, krijg je last van allerlei overgangsverschijnselen. De sleutel naar het verminderen van overgangsverschijnselen en het voorkomen van extra kilo’s tijdens de overgangsperiode is dus om je bloedsuikerspiegel (en daardoor ook je insulinespiegel) goed in balans te houden.

Onze Westerse leefstijl traint ons lichaam al vanaf onze geboorte om een super suikerverbrander te worden. Ons lichaam heeft zeker suikers nodig, maar niet in de vorm van Bambix en Liga. Het heeft natuurlijke suikers nodig die je kunt vinden in fruit en vruchten (de hele vrucht) en in groenten en knollen. Dat zijn de suikers die goed voor ons zijn.

 

Wanneer je suikers eet, dan doet je lichaam daar drie dingen mee:

  1. Het gebruikt een deel als brandstof
  2. Van wat er daarna overblijft wordt een deel opgeslagen in de vorm van glycogeen in de lever en in de spieren
  3. Wanneer de glycogeendepots vol zitten, wordt de rest opgeslagen als vet in de vetcellen

Je lever, spieren en vetcellen zijn dus eigenlijk het voorraadmagazijn van je lichaam. Wanneer je lichaam geen parate brandstof meer heeft, dan zal het deze voorraden leeg gaan halen. Exact dat is wat gebeurt als je gaat vasten.

Wat vooral belangrijk is, is dat je lever veel efficiënter gaat werken als je minder suikers eet. In je lever vinden heel veel processen plaats. Waaronder het recyclen van oestrogenen. Maar op het moment dat je lever vol slibt met suikers in de vorm van glycogeen, zal-ie veel minder goed kunnen functioneren. Waardoor je niet alleen ziektes als diabetes, leververvetting en een hoog cholesterol kunt ontwikkelen. Maar waardoor je dus ook allerhande overgangsklachten kunt krijgen tot aan het ontwikkelen van allerlei hormoon gerelateerde kankers.

 

Bloedsuikerspiegel in balans

Door te vasten, maar ook door je bloedsuikerspiegel goed in balans te houden en minder suikers te eten, geef je de lever de kans om zichzelf te regenereren en het teveel aan opgeslagen glycogeen los te laten. Plus dat je natuurlijk het lichaam dwingt om het teveel aan opgeslagen glycogeen in de vetcellen te gaan gebruiken. Waardoor je eindelijk al dat hardnekkige buikvet zult gaan verbranden!

Als het gaat over de twee hoofdrolspelers in het verhaal, oestrogeen en progesteron, dan is het belangrijk dat je begrijpt dat ieder hormoon andere voorwaarden nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

  • Oestrogeen functioneert het beste als je glucose en insuline aanmaak laag zijn. Dat betekent dat het waarschijnlijk geen probleem is om te vasten in de perioden dat je oestrogeenproductie hoog is.
  • Progesteron functioneert juist het beste als het voldoende glucose krijgt.

Dit verklaart gelijk waarom vasten zoals mannen dat doen, dus iedere dag hetzelfde protocol volgen, voor ons vrouwen niet gaat werken. Wij hebben een maandelijkse cyclus van 28-34 dagen waarin de verschillende hormonen allemaal een rol vervullen. Ons lichaam heeft dus in iedere fase van onze cyclus een andere behoefte. En als we daar niet op de juiste manier mee omgaan, dan loop je het enorme risico dat je last krijgt van vreselijke bijwerkingen zoals haaruitval, minder energie, hartkloppingen of juist nog meer aankomen in gewicht.

 

Hormonale behoefte van ons vrouwenlichaam

Daarom is het zo belangrijk dat je een protocol volgt dat aansluit op de hormonale behoeften van ons vrouwenlichaam. Het wordt daarom tijd dat we anders gaan kijken naar onze maandelijkse cyclus. Het wordt tijd dat we veel meer rekening gaan houden met onze maandelijkse cyclus. Door hormonaal te gaan vasten en door je leefstijl in sync te brengen met je hormoonhuishouding, breng je alles weer in balans.

Hoe je dit kunt doen leg ik je uit in de Masterclass van deze maand in de Eetgeluk Universiteit. De inschrijving is geopend, dus als je mee wilt doen, ga dan naar de Gelukkige Eter.nl en kies voor Eetgeluk Universiteit. Als je je aanmeldt voor het jaarabonnement dan kun je gelijk meedoen.

  

Wil jij ook gaan eten op de VROUWELIJKE manier?


Doe dan mee aan...

De Vrouwelijke Weg!


Mijn gratis mini cursus waarin ik je leer hoe je jezelf weer kunt gaan voeden in lijn met je VROUWELIJKE behoeften en je diepste VROUWELIJKE eetinstincten.

HIER VIND JE ALLE INFORMATIE

DE NIEUWSTE PODCAST AFLEVERINGEN...

141 - Moestuinlessen deel 1

Jul 19, 2024

140 - Jezelf (terug) vinden

Jul 12, 2024

139 - Omgaan met meningen

Jul 05, 2024