Zo manage je jouw brein

carola-van-bemmelen_zo-manage-je-je-brein
carola-van-bemmelen_zo-manage-je-je-brein

‘Jouw huidige resultaten zijn niets anders dan de manifestatie van gedachten en acties uit het verleden…’

Oftewel: het lichaam en de gezondheid die je hebt, heb je zelf gecreëerd, deels bewust, grotendeels onbewust….

Hoe werkt dat nu eigenlijk?

Neem het voorbeeld suiker: je weet dat je verslaafd bent aan suiker, wilt er ook dolgraag van afkicken en toch stop je weer doodleuk een mars in je mond of eet je een zak M&M’s…. Zie je jezelf JA doen terwijl je je nog zo had voorgenomen om dit keer NEE te zeggen. Dit gedrag heeft te maken met het verschil tussen je oerbrein en je bewuste brein.  Je wéét dat je iets niet meer wilt, je neemt je voor om het niet meer te doen en toch doe je het gewoon weer. Dit komt doordat een groot gedeelte van ons gedrag (ruim 99%) onbewust is en gestuurd wordt vanuit je oerbrein.

70.000 gedachten per dag….

Wist je dat we per dag ruim 70.000 gedachten hebben en dat 98% van deze gedachten exact hetzelfde zijn als die van gisteren? Net als je gewoonten, automatiseert je brein ook alle gedachten die je vaker denkt. Dus alle gedachten die je in het verleden vaker dan één keer hebt gedacht, worden in een grote ´gedachten-database´ gestopt. Zodra er vervolgens iets gebeurt, zoekt je brein daar razendsnel een passende gedachte bij. Veelal zijn deze gedachten onbewust.

Als je vervolgens bedenkt dat we vanuit onze (veelal onbewuste) gedachten onze werkelijkheid creëren, dan is het logisch dat we dag in dag uit hetzelfde creëren. Of eigenlijk kan ik beter zeggen: dat we iedere dag weer hetzelfde reactiepatroon vertonen…

Dit betekent ook dat onze resultaten iedere dag hetzelfde zullen zijn als die van gisteren en dat we maximaal 2% verschil kunnen creëren per dag. Je creëert dus iedere dag opnieuw het verleden, onbewust. Interessant nietwaar? Op het moment dat je sneller en meer resultaat wilt dan die 2% zal je je bewust moeten worden van je gedachten en nieuwe, bewuste gedachten dienen te gaan denken die je brein vervolgens kan gaan automatiseren.

Ruim 95% van al onze beslissingen nemen we vanuit emotie

Ondanks alle kennis die we hebben, nemen we nog steeds het overgrote deel van onze beslissingen vanuit emotie. En dat is ook logisch: ons oerbrein drijft niet op feiten, maar op gevoelens. Gevoelens zorgen ervoor dat het in actie komt. Daardoor reageer je veelal instinctief en handel je net als een dier het grootste deel van de dag vanuit de impuls van het moment. Zelfs de hele geleerde mensen onder ons zijn vaak ongeleide projectielen als het gaat om hun gedrag.

Neem jouw leven in eigen hand!

Op het moment dat je je nog niet bewust bent van het feit dat jouw (onbewuste) gedachten en de emotie die ze oproepen jouw werkelijkheid creëren wordt het tijd om wakker te worden! Je leeft (droomt) dan feitelijk nog heel onbewust en handelt vanuit deze onbewuste overtuigingen. Je reageert op dat wat je voelt. Wetende dat ons oerbrein maar één ding wil en dat is dat jij je goed voelt. Het zal daarom altijd kiezen voor oplossing die snel een goed gevoel levert. Eten is daarin de meest belangrijke omdat dit essentieel is voor ons voortbestaan. Wanneer je je dus niet bewust bent van je gedachten, emoties en handelingen, loop je een behoorlijk risico in onze wereld waarin meer dan voldoende belonende voeding en ander instant genot verkrijgbaar is. Geen wonder dat zoveel mensen een probleem hebben met (over)eten, hun gewicht en hun gezondheid.

Word je bewust van jouw gedachten

De sleutel tot het effectief managen van je brein is je bewust te worden van je gedachten. Je gedachten zijn namelijk de veroorzakers van de emoties die je voelt op basis waarvan je oerbrein in actie komt. Door je bewust te worden van je gedachten, kun je je jouw brein gaan managen: je kunt dan namelijk kiezen voor een andere gedachte waardoor je een andere emotie ervaart. Daardoor doe je een andere handeling en creëer je uiteindelijk een ander resultaat. Hoe dit exact in zijn werk gaat, ga je allemaal leren in de Eetgeluk Universiteit.

De eerste stap in dit proces is je bewust te worden van dat wat je denkt, voelt en doet. Door heel bewust waar te gaan nemen wat er in jou leeft, ga je zien hoe je reageert, wanneer je reageert en wat het uiteindelijke resultaat is. Vanuit daar krijg je de vrijheid om jouw leven weer in eigen hand te nemen. Op het moment dat je je bewust wordt van dat wat je denkt (en hoe je vervolgens reageert), krijg je jouw macht terug. In dat geval kun je namelijk kiezen tussen reageren (de gedachte volgen en dus suiker eten) of creëren (een andere gedachte ervoor in de plaats zetten en actief een andere kant op sturen).

Hoe doe je dat?

Stap 1: neem waar wat er in je leeft…

Door waar te nemen wat er in je leeft word je je bewust van de gedachten die je denkt en de gevoelens en acties die daaruit voortvloeien. Als je hiermee begint adviseer ik je om dagelijks 5 minuten heel rustig te gaan zitten en als het ware te kijken naar je gedachten en welke gevoelens je hierbij voelt. Veroordeel je gedachten niet, neem ze slechts waar en word je ervan bewust. Je kunt je gedachten ook opschrijven (heel leuk om te doen, vooral als je ze terugleest…).

Stap 2: kijk naar jezelf alsof je in een film speelt…

De volgende stap is om bij de dingen die je doet te proberen of je je gedachten waar kunt blijven nemen. Als het ware alsof je kijkt naar een film waarin je zelf de hoofdrolspeler bent. Je bent dan niet meer je gedachten, maar je bent de denker van je gedachten en vanuit die positie neem je jezelf waar. Kijk je naar jezelf. Je zult merken dat je zo steeds bewuster wordt van dat wat je doet en met name: dat wat ervoor zorgt dat je doet wat je doet.

Stap 3: word je bewust van jouw waarom…

Waarom doe je de dingen die je doet? Wat wil je hiermee bereiken? Doe je ze omdat je ze doet, of doe je ze met een reden? Doe je ze omdat je aardig gevonden wilt worden, gezien wilt worden, wilt laten zien wat je allemaal kan en hoe goed je bent of doe je ze gewoon omdat je voelt dat je ze moet doen? Oftewel: doe je ze voorwaardelijk of onvoorwaardelijk? Word je boos of gefrustreerd als iets niet lukt dan ben je geheid voorwaardelijk bezig. Op het moment dat je het resultaat los kunt laten is dat wat je doet over het algemeen onvoorwaardelijk.

Stap 4: van reageren naar creëren…

Tussen het denken van een gedachte en erop reageren bevindt zich een ruimte. In deze ruimte maak je de keuze om iets wel of niet te doen, zeggen, voelen etc. Deze ruimte is jouw moment van vrijheid, jouw moment van macht. Hier kun je ontdekken of je voorwaardelijk of onvoorwaardelijk bezig bent en beslissen wat je doet. Op het moment dat je je bewuster wordt van je gedachten en wat je creëert kun je actief vanuit deze ruimte jouw beslissingen gaan nemen en wordt het leuk! Je stapt over van reageren naar creëren waardoor je meer en meer zelf de richting bepaalt van jouw leven. Hier komt het erop aan of je bereid bent om je oude overtuigingen en patronen in liefde los te laten. Zodat er ruimte ontstaat om ze te vervangen door nieuwe keuzes.

Belangrijk bij alle stappen is dat je handelt vanuit liefde naar jezelf, dat je jezelf niet veroordeelt voor wat je denkt, voelt en doet. Neem het eenvoudigweg waar, word je bewust van wat er gebeurt en vooral: durf eerlijk te zijn naar jezelf!

Uiteindelijk zal je zien dat dit steeds makkelijker gaat en komt er vanzelf een moment dat je in steeds meer situaties jouw eigen bewuste keuzes gaat maken. Zo kom je stapje voor stapje dichter bij jouw vrijheid en jouw waarheid. En onthoud: een kind valt gemiddeld 10.000 keer voordat het kan lopen, dus geef jezelf een beetje tijd en ruimte!

Ik ben benieuwd hoe dit voor jou is, waar je tegenaan loopt, deel het gerust hieronder, wie weet kan ik je een stukje op weg helpen!

 

Wat zijn jouw drie grootste Eetgeluk Saboteurs

Carola-van-bemmelen_eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over jouw drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvend gezond gewicht!

Nog meer Gelukkige Eter leesvoer...

Verdiep je verder in de psychologie en dynamiek van eten met onderstaande artikelen.

Vind je dit artikel interessant?

Deel het dan gerust. 

>