Skip to content

Zo krijg je meer controle over jouw eetgedrag

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_zo-krijg-je-meer-controle-over-jouw-eetgedrag

Nooit meer jo-jo-en

Vroeger slingerde ik van het ene dieet naar het andere. Ik was in die perioden dan heel streng voor mezelf. Ik wilde graag alles controleren. Het gevolg was vaak dat ik na een paar dagen al het bijltje erbij neergooide. Leven vanuit controle is namelijk niet vol te houden. Maar ja, alle controle laten varen durfde ik ook niet. Stel je voor dat ik me dan niet zou kunnen beheersen... Inmiddels heb ik de oplossing gevonden om de controle los te laten zonder gelijk door te slaan. Die oplossing heet ´structuur´. Ik leg je graag uit hoe het werkt.

Wanneer ontstaat controle

Controle ontstaat wanneer je onzeker bent dat je iets niet kunt, dat je niet goed genoeg bent of dat een ander beter is dan jij. Wanneer je niet leeft vanuit liefde en vertrouwen, maar vanuit de angst dat het leven het verkeerd heeft en dat je het daarom beter zelf kunt regelen.

Maar ook de angst voor wat ´men vindt´ en wat ´men zegt´. Of de angst voor wat er gebeurt als je iets niet doet ´zoals het hoort´ zorgt ervoor dat je dingen wilt controleren. Evenals de angst dat dingen verkeerd gaan als jij je er niet mee bemoeit. Soms ook kan het zijn dat je bang bent dat je overbodig raakt als blijkt dat het zonder jou ook lukt.

Vaak wil je dingen goed doen of wil je goed zijn in iets omdat je de bevestiging nodig hebt vanuit de buitenwereld dat je er mag zijn en dat je goed bent, voordat je van jezelf kunt houden.

Controle is valse vrijheid

Controle is niet per definitie verkeerd. Wanneer je controle hebt over dingen, of wanneer je controle ervaart, voel je je vrij. Je ervaart dan het gevoel dat je zelf kunt beslissen wat er gebeurt in jouw leven en hoe mensen over je denken. Het is niet meer onzeker hoe de dag zal verlopen en dat geeft een gevoel van veiligheid en vrijheid. Dit is in de huidige drukte en chaos van onze maatschappij natuurlijk heel fijn.

Controle helpt je om je zelfvertrouwen te versterken. Je voelt je namelijk goed als de dingen gaan zoals jij wilt dat ze gaan. En: wanneer je de controle hebt over alles, vermijd je ook ongewenste emoties en ander ´gevoelsgedoe´. Dat is heel handig, zeker omdat de meeste mensen niet weten hoe ze met hun emoties om dienen te gaan.

Meer controle betekent minder vrijheid

Toch is het tegendeel het geval: des te meer je jouw leven leeft vanuit controle, des te kleiner je wereld zal worden. Je ervaart wel het gevoel dat je vrijheid hebt, maar eigenlijk bouw je jouw eigen gevangenis.

Controle zorgt er namelijk voor dat je blijft hangen in dat wat je kent. Het zorgt ervoor dat je kiest voor een leven waarin jij alles kunt controleren. Waardoor je uiteindelijk niet meer buiten de gebaande paden durft te lopen, uit angst dat je (nieuwe) situaties tegenkomt waarover je geen controle meer hebt.

Controle remt de ontwikkeling van je brein

Het controleren van situaties remt ook de ontwikkeling van je brein. Doordat je steeds opnieuw blijft kiezen voor de gebaande paden, zal je brein niet worden uitgedaagd om nieuwe verbindingen te leggen. Hierdoor zul je steeds minder flexibel worden en zal de spontaniteit uit je leven verdwijnen. Het gevolg is dat je steeds meer controle nodig hebt in je leven om je veilig te voelen.

Controle kost enorm veel wilskracht

Misschien wel het grootste nadeel van controle is, dat het enorm veel wilskracht en energie kost om ervoor te zorgen dat de dingen lopen zoals jij dat wilt. Bovendien weet je niet of dat wat je wilt ook altijd datgene is dat je nu nodig hebt. Controle kan dus je persoonlijke groei en ontwikkeling enorm remmen.

Controle kan er ook voor zorgen dat je dwangmatig dingen gaat doen, zoals eten of shoppen. Daar komt bij dat, wanneer je controle uitoefent op iets of iemand en het loopt anders dan je wilt, dat je daardoor enorm gefrustreerd en onzeker kunt worden. Iets dat vaak nog meer controle, maar ook dwangmatig gedrag in de hand werkt.

Van controle naar structuur

Voor je brein is het ervaren van veiligheid belangrijk. Maar het afdwingen van een gevoel van veiligheid door dingen te willen controleren zorgt juist voor een gevoel van stress in je lichaam. En stress is voor je brein een teken dat je niet veilig bent.

Dit betekent dat je oerbrein de leiding over zal nemen waardoor je constant met jezelf en waarschijnlijk ook je omgeving in gevecht zult zijn. De dingen ´moeten´ dan zoals jij dat wilt, maar dat is niet zoals het leven in elkaar zit.

Het gevolg hiervan is, dat je jouw leven steeds meer leeft vanuit wilskracht. Je bent dan niet aan het leven, maar aan het overleven.

Ontspannen veiligheid

Een gevoel van veiligheid kun je ook creëren door een goede organisatie, ontspannen regels en een fijne, ondersteunende structuur die je helpt om jouw brein te managen. Zodat je niet meer op dieet hoeft en de controle op jouw (eet)gedrag los kunt laten.

Door te werken vanuit een voor jou passende structuur, geef je het leven de ruimte om te stromen, en weet je tegelijkertijd waar je aan toe bent. Je zet als het ware een kader neer voor jezelf waarbinnen je veilig kunt functioneren. Zie het als het aangeven van regels aan een puber. Je weet daardoor exact waar je aan toe bent, maar hebt binnen de regels voldoende vrijheid om jouw leven zelf vorm te geven.

Als er onverwachte situaties ontstaan, dan is daar ruimte voor en weet je hoe je daarmee om kunt gaan. Je oerbrein ervaart daardoor dat het veilig is en zal zich veel minder met de dagelijkse gang van zaken bemoeien. Hierdoor bespaar je enorm veel wilskracht en kostbare energie.

Een voorbeeld aan de hand van ons eetgedrag:

  • Controle zegt ´Ik moet om 8 uur, 12.30 en 18.00 uur eten´ terwijl structuur zegt ´Ik eet drie maaltijden per dag met ongeveer 5 uur ertussen´
  • Controle zegt: ´Het mag niet´ terwijl structuur zegt: ´Het hoeft niet of ik heb het niet nodig´
  • Controle zegt: ´Het moet persé op die manier´ terwijl structuur zegt: ´Het zou fijn zijn als…´
  • Controle is streng, structuur is consequent

Hoe kun je de controle wat meer loslaten

De allereerste stap naar minder controle zet je door je leven beter te organiseren en structureren. Hierdoor wordt het makkelijker om jouw brein te managen. Onthoud dat je leven exact reflecteert wat er speelt in jouw brein. Het mooiste voorbeeld is natuurlijk de slaapkamer en persoonlijke organisatie van een puber. Die reflecteert exact de chaos die ze hebben in hun hoofd (hier in huis in ieder geval wel…).

Het helpt daarin niet om iedere week weer boos te worden op de zooi in de slaapkamer. Wat wel helpt is, om alles wat niet relevant is uit de kamer te verwijderen en de dingen zodanig te organiseren en structureren dat het logisch voor ze wordt om regelmatig op te ruimen én er minder rommel kan ontstaan. Daardoor ontstaat rust en overzicht.

De tweede stap die je vervolgens kunt zetten is gaan begrijpen hoe je brein werkt en wat je brein nodig heeft om zich veilig te voelen. Hierover ontvang je meer informatie in de gratis introductiecursus Breinmanagement.

GRATIS INTRODUCTIECURSUS

Breinmanagement

Als je blijvend wilt stoppen met snoepen, snaaien en diëten, maar ook als je (weer) wilt leren houden van je lichaam, is het belangrijk dat je anders gaat denken. Je kunt namelijk je gedrag alleen veranderen als je leert hoe je jouw brein en de gedachten die het denkt kunt managen. Deze introductiecursus helpt je op weg!

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>
Scroll To Top