Wat alle afslankers chronisch verkeerd doen

carola-van-bemmelen_wat-alle-afslankers-chronisch-verkeerd-doen
carola-van-bemmelen_wat-alle-afslankers-chronisch-verkeerd-doen

De drie niveau´s van verandering

Als het gaat over veranderen, doen we vrijwel allemaal iets chronisch verkeerd. Dat is ook gelijk de reden dat de meeste goede voornemens mislukken en dat we bijna altijd weer terugkeren naar ons oude gewicht na afloop van een dieet. Het heeft alles te maken met je identiteit en met het systeem dat je gebruikt om te veranderen…

Er zijn drie niveau´s waarop je kunt veranderen

Je kunt het hele veranderingsproces zien als een soort van ui met daarin drie schillen

Laag 1 (de buitenste laag) gaat over veranderen op resultaatniveau.

Hier gaat het primair over wat je krijgt als je X doet. Je hebt een resultaat waarover je niet tevreden bent en probeert dit te veranderen. Je probeert bijvoorbeeld om gewicht te verliezen, een boek te schrijven, beter te leren koken, meer geld te verdienen etc. etc. De meeste van de doelen die we stellen bevinden zich op deze laag.

Laag 2 (de middelste laag) gaat over veranderen op procesniveau.

Hier staat de vraag centraal wat je doet om X te bereiken. Het gaat over de gewoonten die je hebt ontwikkeld en het systeem dat je dagelijks gebruikt om resultaten te behalen en je doel te bereiken. Hierbij kun je denken aan technieken om te stoppen met het eten van suiker, tandenpoetsen voordat je naar bed gaat en dagelijks mediteren.

Laag 3 (de binnenste laag) gaat over veranderen op identiteitsniveau.

Hier staat de vraag centraal wat je denkt en gelooft over jezelf. Je gaat aan de slag met je overtuigingen en je zelfbeeld, maar je kijkt ook naar je beoordeling (of veroordeling) van jezelf. Je wordt diep van binnen al wie je wilt zijn nog voordat je het bent: eerst zijn, dan worden.

Wat de meeste mensen doen…

Veel mensen beginnen met het doorvoeren van veranderingen op het eerste niveau, de buitenste laag. Ze hebben een resultaat, zijn daarover niet tevreden en gaan vervolgens aan de slag om het resultaat te veranderen. Je kunt het zien als een gebouw dat staat op een slecht fundament en waarvan de muren gaan scheuren. Op dit niveau ga je dan aan de slag met het repareren van de scheuren in de muur en wordt niet gekeken naar waar die scheuren vandaan komen.

Dit is wat veel mensen doen. Dag in, dag uit zijn ze bezig om dat te krijgen wat ze hebben willen. Hierbij kun je denken aan een slanker lichaam, een gespierder lichaam, meer geld, meer liefde, een mooier uiterlijk of meer succes. Daardoor worden de gewoonten die ze ontwikkelen primair bepaald door de resultaten die ze willen behalen.

Beter zou het zijn om te focussen op wie we willen worden dan op wat we willen bereiken

De vraag die je je hier kunt stellen om te onderzoeken vanuit welke laag je bezig bent om jouw doelen te bereiken is:

´Ben je datgene wat je wilt zijn of probeer je datgene te zijn wat je wilt?´

Probeer je om af te vallen en te stoppen met het eten van suiker of ben je iemand die geen suiker eet? Probeer je om te stoppen met roken of ben je iemand die niet rookt? Probeer je om geld te verdienen of heb je geld genoeg? Zorg dat suiker, roken of eeuwig blut zijn onderdeel is van je vorige leven en niet van je huidige.

De meeste mensen die dun willen zijn, denken: ´Ik wil dun zijn, dus als ik me dan aan dit dieet houd, dan word ik dun´. Dat is een verandering vanuit de eerste laag, puur gericht op het resultaat dat je wilt bereiken. Daardoor zal jouw resultaat zo lang duren als de tijd dat je bezig bent met jouw dieet.

Wanneer je echter aandacht gaat besteden aan de overtuiging die ervoor zorgt dat je dik bent geworden (dus gaat werken vanuit de derde laag, vanuit jouw huidige identiteit, vanuit wie je bent op dit moment), dan ben je op weg naar duurzame resultaten.

Achter ieder systeem van acties schuilt een systeem van overtuigingen

Gedrag dat niet in lijn is met jouw overtuigingen, zal nooit blijvend zijn. Je zult eerst moeten veranderen wie je bent, voordat je jouw nieuwe doelen en plannen blijvend kunt realiseren. Je zult dus iedere nieuwe gewoonte eerst onderdeel moeten laten uitmaken van jouw nieuwe of gewenste identiteit. Zodat je niet meer de persoon bent die iets wilt, maar de persoon bent die iets is.

  • Je doel is niet meer om af te slanken, je doel is om slank te zijn (je bent dus in je hoofd al slank voordat je af gaat slanken)
  • Je doel is niet meer om gezond te eten, je doel is om gezond te zijn (je bent dus in je hoofd al gezond, voordat je gezond gaat eten en andere gezonde gewoonten omarmt)
  • Je doel is niet om suiker te laten staan, je doel is om suikervrij te zijn (je bent dus in je hoofd al iemand die geen suiker eet voordat je stopt met het eten van suiker)

Je gedrag is altijd een weerspiegeling van je identiteit

Dat betekent dat wat je doet een indicatie is van wie je denkt dat je bent. Bewust of onbewust. Alles wat er op dit moment in je leven is (of alles wat je op dit moment mist in je leven) is een exacte afspiegeling van wat jij gelooft. Van de persoon die jij denkt dat je bent. Bewust, maar meestal onbewust. En op basis van wat jij gelooft, zeg je de dingen die je zegt, doe je de dingen die je doet en creëer je het leven dat je leeft.

Zodra je gedrag en jouw nieuwe identiteit volledig met elkaar in lijn zijn, kost het geen moeite meer om je gedrag te veranderen. Je gedraagt je dan automatisch al als de (nieuwe) persoon die je bent. Ga dus eens goed kijken naar het verhaal dat je vertelt over jezelf. Is dat nog wie je wilt zijn? Of ga je vanaf vandaag een ander verhaal vertellen?

Tip: je kunt niet van de ene op de andere dag totaal iemand anders worden. Dit gaat geleidelijk, in kleine stapjes. De meest praktische manier om te veranderen wie je bent, is door te veranderen wat je doet. Stel jezelf de vraag: ´Wat zou mijn nieuwe ik, de persoon die ik graag zou zijn, doen in deze situatie?´ Hierdoor ga je langzaam maar zeker je gedrag en verhaal aanpassen. Je gaat steeds meer resultaten zien waardoor je vertrouwen in jezelf groeit. Zodat je steeds meer gaat geloven dat je kunt bereiken wat je wilt bereiken en je langzaam maar zeker verandert in jouw nieuwe jij.

Owww enne: onthoud: je hoeft niet perfect te zijn, zolang je de goede gewoonten maar vaker doet dan de verkeerde is alles in orde. Dus dat is nu je eerste doel!

Bron: James Clear, Atomic Habits, www.jamesclear.com

Wat zijn jouw drie grootste Eetgeluk Saboteurs

carola-van-bemmelen_de-drie-grootste-eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over jouw drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvend gezond gewicht!

>