Vijf suikervrije mythes

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_5-suikervrije-mythes
de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_5-suikervrije-mythes

Broodje aap verhalen over een suikervrije leefstijl

Als het gaat over het schrappen van alle toegevoegde suikers en zoetstoffen uit je voeding komt er vaak nogal wat weerstand vanuit de omgeving. We zijn met z´n allen namelijk nogal wat gaan geloven als het gaat over suiker. Daarom de 5 belangrijkste mythes over suikervrij leven op een rijtje.

1 Je hebt suiker nodig

Nog steeds is een veelgehoord argument dat een mens helemaal niet zonder suiker kan. We hebben suiker nodig om goed te kunnen functioneren, toch? Dit klopt ten dele. Met uitzondering van onze hersenen hebben alle andere organen als voorkeursbrandstof vetten. Alleen onze hersenen draaien hoofdzakelijk op glucosesuikers. Maar dit zijn niet de snelle en toegevoegde suikers en zoetstoffen (en snelle koolhydraten) uit onze huidige fabrieksvoeding. Dit zijn de langzame suikers en volwaardige koolhydraten die de natuur ons geeft in de vorm van groenten, af en toe fruit, knollen en oergranen. Doordat deze suikers verpakt zijn in vezels worden ze heel langzaam vrijgegeven. Hierdoor dient je lichaam minimaal energie te verspillen aan het in balans houden van je bloedsuikerspiegel. En dat merk je!

2. Je eet te weinig

Als je alle calorieën gaat tellen van wat je eet op een suikervrije dag, dan zul je gemiddeld uitkomen tussen de 800 en 1200 calorieën. Te weinig volgens de calorieën tellers onder ons. Maar ook hier gaat het om het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit. Industrieel geproduceerde calorieën bevatten vrijwel geen voedingsstoffen en voedingswaarde meer voor het lichaam. Dat betekent dat je er veel meer van nodig hebt om je verzadigd te voelen en alle voedingsstoffen binnen te krijgen die je nodig hebt (geloof me, dat lukt je nooit). Maar ook dat je veel meer afval hebt (in de vorm van verpakkingsmateriaal – doosjes en plastic en in de vorm van ontlasting en vetopslag in je lichaam). 800 tot 1200 volwaardige calorieën worden door het lichaam allemaal gebruikt. Hierdoor verzadigen ze veel beter, geven veel minder afval (in en buiten je lichaam) en leveren meer energie.

3. Als je suikervrij eet val je af

Heel veel mensen beginnen aan een suikervrije leefstijl omdat ze graag af willen vallen. In veel gevallen gebeurt dit ook. Maar het kan ook zijn dat je aan gaat komen als je suikervrij eet. Dit gebeurt zeker bij mensen met ondergewicht, maar ook bij mensen met overgewicht. Hierbij heeft het lichaam soms zo´n tekort aan voedingsstoffen dat het eerst de tekorten aan dient te vullen voordat het gewicht los kan laten. Ook kan het zijn dat je lichaam de beschikbare voedingsstoffen mist om goed te kunnen ontgiften. Om die reden kan het soms wat langer duren voordat je af gaat vallen.

Als je op de juiste manier de omschakeling maakt naar een suikervrije leefstijl, ga je je lichaam weer in balans brengen. Je gaat kiezen voor volwaardige voeding. Daarmee gaat jouw lichaam tekorten aanvullen en haar verbranding omzetten van een suikerrijke verbranding naar haar natuurlijke verbrandingspatroon: een vetverbranding. Hoe snel dit gaat is afhankelijk van de aanwezige tekorten in je lichaam. Pas op het moment dat die zijn aangevuld ga je effecten zien in je gewicht en/ of lichaamssamenstelling. Ook als je ondergewicht hebt kun je dus prima suikervrij gaan eten. Eet in dat geval veel eiwitten en voldoende gezonde vetten (vooral kokosolie extra vierge is goed) en versterk je immuunsysteem met o.a. levertraan en zink.

4. Suikervrij eten is moeilijk

Suikervrij eten is niet moeilijk, het is anders. Dit komt omdat je iets totaal anders gaat doen dan je gewend bent (en omdat suiker echt overal in lijkt te zitten als je erop gaat letten). Je kunt ervoor kiezen om ineens over te stappen naar suikervrij (cold turkey), maar je kunt er ook voor kiezen om iedere week een stapje te zetten. Mijn ervaring is dat cold turkey het beste en snelste werkt. Het duurt ongeveer twee weken en dan heb je door hoe het gaat (en dat het eigenlijk heel eenvoudig is).

5. Als je suikervrij eet, kun je niets meer eten

Beter is het om deze uitspraak te veranderen in: ´Als je suikervrij eet, kun je vaak niets meer eten van alles wat je gewend bent´. Suikervrij eten betekent namelijk absoluut niet dat er niets meer overblijft. Er komen juist heel veel dingen bij. De oude wereld blijft en je gaat daarnaast een nieuwe wereld ontdekken. Heel belangrijk als je de overstap maakt naar een suikervrije leefstijl is dat je gaat kijken naar wat er allemaal wel kan (en niet blijft focussen op wat er nu niet meer mag, dat is slachtoffergedrag en daarmee geef je jouw macht en kracht weg).

Mijn advies: stap uit de rol van slachtoffer en kies voor de rol van creator van jouw leven en gezondheid: ontdek de suikervrije wereld met de onbevangenheid van een kind, speel ermee, verwonder je en vooral: verbaas je over de vele overheerlijke mogelijkheden! In het boek 100% Suikervrij in 30 dagen lees je exact hoe je snel en pijnloos kunt stoppen met suiker. 

DE DRIE GROOTSTE EETGELUK SABOTEURS

Ontdek waarom je wilt (blijven) eten!

Carola-van-bemmelen_eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over de drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvende resultaten!

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>