Tips voor een suikervrije vakantie

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suikervrij-op-vakantie
de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suikervrij-op-vakantie

Zo hou je jouw suikervrije leefstijl vol op vakantie!

Tsja… ben je eindelijk suikervrij, ga je op vakantie… En nu? Kies je ervoor om je suikervrije leefstijl gewoon voort te zetten op vakantie of geef je je over aan alle verleidingen met het risico dat je na de vakantie weer terug bent bij af.

Ik merk dat dit voor veel mensen een lastige keuze is. Op de één of andere manier botst een gezonde leefstijl met vakantie vieren. Het heeft alles te maken met de programmering van je brein. Heel simpel gezegd: zodra je op vakantie gaat, zal je brein in de ´vakantiestand´ schieten. Met als gevolg dat je geen zin hebt om bezig te moeten zijn met gezond eten, maar dat je kiest voor niets moeten en alles mogen. Voor even de ‘teugels (flink) laten vieren’.

Belangrijk: als je dat gevoel hebt voor jezelf, realiseer je dan dat je nog steeds ergens onbewust bezig bent met het volgen van een dieet (in de Eetgeluk Universiteit leer je hoe je dit kunt veranderen)

Weet dat het altijd mogelijk is om de teugels te laten vieren. Het gaat hier niet om een wel of niet, een goed of fout. Het gaat hier om een keuze om anders te leven en voor jezelf te zorgen. Uiteindelijk zal dit een tweede natuur worden waardoor je (ook op vakantie) automatisch naar andere (gezondere) verleidingen en keuzes getrokken wordt.

Tot die tijd kunnen onderstaande tips je misschien een stukje op weg helpen!

1 Neem een goedgevulde koelbox mee voor onderweg

Persoonlijk zorg ik bij een verre autovakantie er altijd voor dat er een goedgevulde koelbox op de achterbank staat met daarin allerlei gezonde en suikervrije hapjes. Denk hierbij aan lekkere luxe broodjes en bakken met komkommer, tomaatjes, blokjes kaas, vers fruit, olijven e.d. Ook zorg ik voor voldoende water en een bak met zoute noten en eventueel een zak naturel chips voor de hartige trek. Uiteraard kun je hier heerlijke sandwiches aan toevoegen van (zuurdesem)boterhammen die je rijkelijk belegt met allerhande eiwitporties en groente.

2. Zorg dat je altijd goed ontbijt

De keuzes die je maakt bij je ontbijt achtervolgen je de rest van de dag. Kies dus in ieder geval voor een suikervrij ontbijt dat rijk is aan gezonde eiwitten en groenten. Dit voorkomt dat je de hele dag zin hebt om te eten. Vooral in hotels zijn vaak meer dan voldoende eieren aanwezig en vaak is er ook kaas en naturel yoghurt te vinden. Vul dit aan met havermout of groenten en eet er eventueel een suikervrije cracker bij of rijstwafel die je van thuis hebt meegenomen. In sommige hotels kun je ook zelf je lunchpakketje samenstellen, dit is zeker een aanrader!

3. Shop ter plekke suikervrije tussendoortjes

Breng ter plekke een bezoek aan de plaatselijke supermarkt en koop daar suikervrije tussendoortjes die je lekker vindt. Stop deze vervolgens in je tas zodat je altijd iets te snoepen bij je hebt. Denk aan noten, gedroogde zuidvruchten, fruit.

Tip: neem een schilmesje en een handige kleine lunchbox (eventueel met koelelement) mee waarin je het fruit kunt bewaren, zonnebloempitten of andere zaden en zorg dat je altijd voldoende water bij je hebt. Blijf je in een hotel, dan kun je de koelkast van de minibar gebruiken om verse spullen in te bewaren.

4. Lang leve de koeltrommel!

Ik ben altijd heel erg blij met mijn lunchtrommel met koelelement. Deze neem ik tijdens de reis mee in de handbagage, als ik een dagje uit ga in de rugzak en gebruik ik tijdens de vakantie om verse tussendoortjes mee te nemen. Het koelelement leg ik vaak in het hotel of op de camping in de diepvries (is echt geen probleem als je dat vraagt) of anders kun je het in de minibar zo koud mogelijk maken. Heb je geen koelelement, koop dan een koud flesje water en gebruik dat. Als ik in een hotel slaap, neem ik vaak een kleine waterkoker mee met wat zakjes thee. Als je dat doet, let er dan uiteraard wel op dat je ook een extra reisstekker meeneemt!

5. Plan je maaltijden

Als je gaat kamperen of gebruik maakt van een huisje, dan kun je zelf redelijk goed bepalen wat er op je bord komt. Een goede optie is, om alvast een aantal maaltijden te plannen. Het grote voordeel is dat je dan een beetje zicht hebt op de ingrediënten die je nodig hebt en met name het houdbare spul vanuit huis mee kunt nemen. Belangrijk: maak het jezelf niet al te moeilijk en kijk wat binnen de gegeven omstandigheden de beste alternatieven zijn. Speel hiermee.

6. Suikervrij vliegen

In een vliegtuig kun je helaas zelf weinig meenemen en ben je dan ook afhankelijk van wat je krijgt voorgeschoteld. Het is niet anders. Binnen Europa mag je zelf wel eten meenemen, zolang het maar niet van dierlijke afkomst is. Je kunt dus in de handbagage een handige koeltrommel meenemen waarin je wat fruit en verse groenten stopt. Zelf heb ik meestal en klein bakje bij me met wat trailmix die ik maak van verse noten, gedroogd fruit en kleine stukjes (pure) chocolade. Dit heeft me al vaak gered op momenten dat ik moest wachten of gewoon zin had om even te snacken.

Ben je toch voor de bijl gegaan?

Is het toch niet gelukt om je zo goed mogelijk aan je suikervrije leefstijl te houden tijdens je vakantie? Weet dan dat het niet aan jou ligt, maar dat het puur een kwestie is van meer oefenen, de juiste mindset en het hebben van een goed eetprotocol. Hoe je dat doet leer je in de Eetgeluk Universiteit.

DE DRIE GROOTSTE EETGELUK SABOTEURS

Ontdek waarom je wilt (blijven) eten!

Carola-van-bemmelen_eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over de drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvende resultaten!

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>