Suikervrije tips van moeders voor moeders

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suikervrije-tips-van-moeders-voor-moeders
de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suikervrije-tips-van-moeders-voor-moeders

Zo maak je suikervrij eten met kinderen leuk!

Hieronder vind je een aantal praktische, suikervrije tips die uitgetest zijn op echte kinderen en die in de praktijk prima werken. Speciaal voor al die vaders, moeders, opa’s en oma’s die vanaf nu ook kiezen voor een suikervrije (of suikerarme) toekomst voor hun kinderen en kleinkinderen.

  1. Leg je kinderen uit waarom suiker ongezond is, vaak gaan ze dan zelf meehelpen en meedenken om oplossingen te vinden.
  2. Geef je kinderen alleen prik en andere zoete dranken bij speciale gelegenheden. Dit is echt vloeibaar snoep en één van de grootste gevaren voor kinderen! 1 glas frisdrank, maar ook vruchtensap (vers en uit pak), aangelengd diksap en smoothies bevat tussen de 6 en 8 suikerklontjes (ter info: voor kinderen geldt een dagelijkse limiet van 3 suikerklontjes aan toegevoegde suikers). Dit geldt overigens ook voor zuiveldrankjes en voor alle drankjes die ‘geen suiker’ bevatten, maar bol staan van de zoetstoffen…
  3. Geef water mee naar school in een hippe bidon en laat je kind er zelf ijsklontjes in doen voordat je het meegeeft. Leuke bidons zijn de Dopper of de Bobble. Maak meteen duidelijk dat hier alleen maar water in gaat. Uiteraard smaakt water uit die leuke bidon veel lekkerder.
  4. Fruit en rauwkost zijn prima alternatieven voor al die zogenaamde ‘verantwoorde tussendoortjes’. Geschikt fruit is een appel, mandarijnen, sinaasappel in stukjes, maar ook kun je denken aan worteltjes, stukjes komkommer of snoeptomaatjes. Combineer dit met nootjes, blokjes kaas of stukjes worst. Ook studentenhaver is vaak een favoriet.
  5. Een echte traktatie om af en toe mee naar school te geven is een zelfgemaakte pannenkoek die je belegt met stukjes vers fruit of hartig beleg.
  6. Haal (eventueel stapsgewijs) geen snoep meer in huis. Of haal in het weekend spaarzaam een paar dingen en vul die verder door de week niet aan. Op een gegeven moment zullen de kinderen vergeten te vragen om snoep.
  7. Maak van snoep iets bijzonders, een traktatie, iets dat niet iedere dag nodig is. En koop, als je af en toe snoep koopt, iets dat echt superlekker en bijzonder is.
  8. Vraag opa’s en oma’s, maar ook de oppas om mee te doen en bedenk samen lekkere en suikervrije alternatieven om aan te bieden.
  9. Laat de kinderen meehelpen in de bereiding van suikervrij lekkers, op die manier zijn ze direct betrokken bij wat ze maken en zullen ze dit minder snel afwijzen.
  10. Stuur je kind altijd met een goed gevulde maag naar een feestje. Dit zorgt ervoor dat ze minder zullen snoepen.
  11. Zet voor het avondeten een bakje snoepgroenten neer zoals gesneden paprika, tomaatjes en komkommer om alvast een beetje te snoepen.
  12. Bak (samen) suikervrije koekjes of maak samen suikervrije ijsjes.
  13. Geef in plaats van een toetje (vaak goed voor 5 klontjes suiker) een lekker stuk fruit. De vezels in het fruit zorgen ervoor dat de suiker minder snel in het lichaam wordt opgenomen.
  14. Tot slot: GEEF ZELF HET GOEDE VOORBEELD! Kinderen volgen automatisch het gedrag van de ouder. Door zelf water te drinken en te kiezen voor zoveel mogelijk suikervrije alternatieven zullen de kinderen vanzelf volgen.

DE DRIE GROOTSTE EETGELUK SABOTEURS

Ontdek waarom je wilt (blijven) eten!

Carola-van-bemmelen_eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over de drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvende resultaten!

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>