Suikervrij en intermittent fasting

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suikervrij-en-intermittent-fasting
de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suikervrij-en-intermittent-fasting

We eten te vaak en te veel

Ik ben nog van de generatie die is opgegroeid met drie tussendoortjes per dag. Helaas wordt dit nog steeds door de meeste diëtisten en gewichtsconsulenten geadviseerd. Met als gevolg dat veel mensen de hele dag eten of ´grazen´.

Het lijkt ook ergens wel heel logisch: door steeds iets te eten voorkom je dat je honger krijgt én blijft je bloedsuikerspiegel mooi in balans (ik zeg hierbij liever: steeds iets eten zorgt juist dat je honger krijgt en houdt je bloedsuikerspiegel mooi hoog…).

Ons lichaam is er niet voor gemaakt

Onze hele maatschappij is ingericht op het ´tussendoortjes-systeem´ dat in mijn ogen niets meer of minder is dan een extra eetmoment dat in de jaren 70 van de vorige eeuw is gecreëerd om meer omzet te maken. Sinds we dit zijn gaan doen is het aantal mensen met overgewicht en chronische aandoeningen fors toegenomen, simpelweg omdat ons lichaam hier niet voor is gemaakt.

Ons brein kan de hele dag wel eten

Het is ook makkelijker om dit wel te doen dan niet. Immers: overal is wel iets verkrijgbaar en de verleidingen zijn vaak teveel voor ons brein dat constant op zoek is naar een calorierijk hapje (een erfenis uit de oertijd waar calorierijke hapjes de kansen op overleven en vruchtbaarheid vergroten). Dus nemen we toch maar weer dat tussendoortje. En ach, als je maar zorgt dat het gezond is, dan kan het geen kwaad, toch? Nou, niet helemaal…

Te vaak eten verhoogt je vetopslag

Belangrijk om te weten is dat wanneer je de hele dag aan het eten bent (dit geldt overigens ook voor gezonde snacks en tussendoortjes), je vaak teveel eet en dat alle suiker opslagreservoirs in je lever en spieren vol zullen lopen. Zodra de opslagruimte voor suikers vol zit, zal het lichaam de resterende suikers opslaan als vet.

Bijna iedereen is insulineresistent

Als je dit maar lang genoeg volhoudt, word je uiteindelijk insulineresistent (de voorloper van diabetes) en je lichaam zal omschakelen in ´vetopslagmodus´ in plaats van vetten te verbranden. Hierdoor word je steeds vetter en loop je ook meer kans op chronische aandoeningen en een verkorte levensduur. Dit is het geval voor bijna ALLE mensen die leven onze westerse maatschappij

De oplossing: minder vaak en minder veel eten

Een prachtige manier om het tij te keren is minder vaak gaan eten. Om die reden is een van de belangrijkste regels van een suikervrije leefstijl dat je alle tussendoortjes laat staan en overstapt naar drie voedzame maaltijden per dag. De gedachte daarachter is dat je op die manier het lichaam tussen de maaltijden de tijd geeft om naast het verteren van de voeding (waarvoor ongeveer 3 uur nodig is) ook nog wat vet te verbranden en orde op zaken te stellen.

Drie maaltijden per dag

Binnen een suikervrije leefstijl houden we dus van drie maaltijden per dag, maar regelmatig ontvang ik vragen van deelnemers of ze ook minder vaak op een dag mogen eten zoals bijvoorbeeld wordt aangeraden in Intermittent Fasting programma´s.

Persoonlijk ben ik daarvan geen voorstander, zeker niet zolang je bloedsuikerspiegel niet goed in balans is en al helemaal niet als je herstellende bent van een ziekte, zwanger bent, borstvoeding geeft of veel sport.

Daar komt bij dat onderzoeken aantonen dat Intermittent Fasting met name voor vrouwen gevaarlijk kan zijn. Om die reden ben ik voorstander van dagelijks twee kortere (4-5 uur) en een langere pauze tussen het eten (ongeveer 12 uur per dag).

Dagelijks een ´barre tijd´

Ons lichaam is bekend met pauzes tussen het eten. Als je kijkt naar de oertijd, is het ook een heel logisch mechanisme. Ons lichaam slaat reserves op voor barre tijden en als er een barre tijd (in ons geval een pauze tussen twee maaltijden) is, worden deze reserves verbruikt. Zo blijft de balans gehandhaafd en heb je geen last van te oude voorraden in de suikeropslag.

Dagelijks een ´barre tijd´ nabootsen voor je lichaam is dus wat mij betreft een prima idee en dat is wat we doen tijdens jouw omschakeling naar een suikervrije leefstijl met twee kortere ´barre tijden´ overdag en een langere in de nacht.

FF pauze voor je lijf

In deze ´barre tijd´ heeft je lichaam even ´pauze´ van het verteren van voeding en kan het tijd besteden aan onderhoud en herstel van cellen, organen en weefsels. Daarnaast heeft het tijd om de opslagreservoirs voor reservesuiker te legen en zal het weer gevoeliger worden voor de werking van insuline. Ook zal het je metabolisme verhogen waardoor je meer energie kunt verbranden en genereren en chronische aandoeningen zullen verminderen. Nog een ander leuk bijkomend voordeel: doordat je lichaam meer vetten gaat verbranden zal je uiteindelijk je natuurlijke gewicht bereiken en kunnen behouden.

Hoe richt je deze ´barre tijd´ in?

In de Eetgeluk Universiteit helpen we je stap voor stap om de omschakeling te maken naar een meer natuurlijk eetritme.

Belangrijk is dat je dit niet gaat overdrijven. Als je langere ´barre tijd´ te lang duurt en te vaak voorkomt zal je lichaam denken dat er een hongersnood is en zal het je metabolisme naar beneden gaan bijstellen. Hierdoor zal je verbranding vertragen en komt er minder energie beschikbaar. Een goede richtlijn qua vastentijd die je lichaam zal accepteren is daarom ongeveer 12 uur.

DE DRIE GROOTSTE EETGELUK SABOTEURS

Ontdek waarom je wilt (blijven) eten!

Carola-van-bemmelen_eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over de drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvende resultaten!

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>