Suiker en PMS

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suiker-en-pms
de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_suiker-en-pms

Waarom je één keer in de maand chocola móet!

Eén keer per maand kun je beter een blokje omlopen als je me tegen komt. Tijdens deze dagen is de hele wereld tegen me en barst ik bij het minste of geringste uit in een enorme huilbui. Ik hoor mezelf dingen zeggen en dingen denken die ik eigenlijk niet wil, maar kan het gewoon niet stoppen. Echt redelijk ben ik op zo’n moment ook niet.

Daarnaast heb ik een enorme behoefte aan eten. Vooral suiker en chocolade staan dan bovenaan mijn lijstje. Gelukkig weet ik inmiddels dat het om een tijdelijk moment van waanzin gaat dat vanzelf overgaat. Meestal ben ik de week erna ongesteld en voel ik me weer kiplekker…..

PMS…. Ik heb nooit geweten dat het bestond en nooit begrepen dat vrouwen volledig van de leg kunnen zijn hierdoor, totdat….. het mij ook gebeurde. Bijzonder hoor, om te ervaren hoe mijn hormonen (tijdelijk omgedoopt tot mormonen…) gewoon met me op de loop kunnen gaan.

Wat is PMS?

PMS (Pre Menstrueel Syndroom) is een verzamelnaam voor een hele groep klachten die gelinkt zijn aan de menstruatiecyclus van vrouwen. Deze klachten doen zich vaak voor rondom de menstruatiecyclus. Ze beginnen 1-2 weken voordat de menstruatie van start gaat en eindigen vaak op het moment dat de menstruatie begint of vlak erna. De mate waarin de symptomen zich manifesteren verschilt per vrouw en vaak ook per situatie. Ze kunnen variëren van mild tot aan heftige lichamelijke en psychische klachten.

Symptomen waar je aan kunt denken bij PMS zijn:

  • Depressieve gevoelens
  • Een gevoel van onrust
  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid
  • Concentratieproblemen
  • Emotioneel zijn
  • Vermoeidheid
  • Eetaanvallen
  • Fysieke symptomen zoals pijnlijke borsten, hoofdpijn, vocht vasthouden, spierpijnen.

PMS en je hormoonhuishouding

De mate van heftigheid waarin je PMS ervaart hangt veelal samen met de mate waarin je hormoonhuishouding in (of beter gezegd: uit) balans is. Dit wordt weer bepaald door wat je eet, de hoeveelheid stress die je ervaart en hoe het gesteld is met je lichamelijke conditie.

Hormonen die een rol spelen bij het ontstaan van PMS zijn de geslachtshormonen oestrogeen en progesteron, maar ook de bijnierhormonen spelen een rol evenals een tekort aan het ‘feel good’ hormoon serotonine (vermoedelijk is dit de grote trigger voor de extra zoetbehoefte die veel vrouwen ervaren rondom de menstruatie). Daarnaast zijn er nog hormoonachtige stoffen, de prostaglandinen, die ook een belangrijke rol spelen. En is er een verband met dopamine.

PMS en suiker

Veel vrouwen hebben met name tijdens de periode voor de menstruatie een tekort aan het ‘feel good’ hormoon serotonine waardoor ze zin hebben in chocolade en suiker of zetmeel houdende voeding. Dit uit zich vaak in ongecontroleerde snaai aanvallen. Uit de suikers die worden gegeten kan het lichaam vervolgens heel snel en eenvoudig serotonine aanmaken en zo de tekorten weer aanvullen.

Met name chocolade bevat hoge concentraties fenylethylamine, een stof die belangrijk is voor de aanmaak van serotonine. Daarnaast bevat (natuurlijke) chocolade veel mineralen waaronder calcium en magnesium, een stof waaraan veel vrouwen een tekort hebben. Dus dames: het is logisch dat we iedere maand weer zin hebben in zoet en chocolade!

Zo kun je PMS verminderen

Toch is het oppassen geblazen met de zoetigheid omdat deze juist de klachten verergert. Beter is het om de balans in het lichaam te optimaliseren zodat deze tijdelijke snoep en snaai aanvallen zullen verminderen en dientengevolge ook de PMS klachten langzaam zullen afnemen. Enkele tips die je hiervoor kunt toepassen:

  • Zorg voor voldoende dagelijkse inname van meervoudig onverzadigde vetzuren. Met name Teunisbloemolie helpt heel goed bij het verminderen van PMS klachten.
  • Neem dagelijks een goed vitamine B complex of zorg dat je voldoende avocado’s en peulvruchten eet, deze bevatten ook veel vitamine B. Hiermee verminder je de kans op de hormonale depressiviteit die vaak voorkomt bij PMS.
  • Neem dagelijks voldoende mineralen. Er zijn diverse mineralensupplementen op de markt speciaal voor vrouwen waarmee je direct alle benodigde mineralen binnenkrijgt. Met name de mineralen magnesium, calcium en zink zijn belangrijk.
  • Pas op met koffie, alcohol, suiker en nicotine, deze verergeren allemaal de PMS klachten.
  • Zorg voor voldoende beweging en ontspanning.
  • Zorg voor een goede nachtrust.

DE DRIE GROOTSTE EETGELUK SABOTEURS

Ontdek waarom je wilt (blijven) eten!

Carola-van-bemmelen_eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over de drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvende resultaten!

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>