In drie stappen samenwerken met je brein

carola-van-bemmelen_samenwerken-met-je-brein
carola-van-bemmelen_drie-stappen-samenwerken-met-je-brein

Zo verleid je je brein tot het doen van ander gedrag

Carola: je schrijft in je boek ´De Gelukkige Eter´ dat het belangrijk is om samen te gaan werken met je brein. Maar wanneer ik dan beslis om geen suiker en snelle koolhydraten meer te eten, dan is dit toch geen samenwerken? Dit is waar ik altijd over struikel, als iets niet mag wil ik het dubbel zo graag. Voor mij is de keus maken en zeggen ´ik eet geen suikers´ hetzelfde als verbieden. Hoe zit dit?

Een hele goede en ook een hele logische vraag. Want: voordat je kunt gaan samenwerken met je brein, zul je het eerst moeten verleiden. Je zult ervoor moeten zorgen dat het niets liever wil dan jou helpen omdat het ervaart dat wat je doet, werkt. Maar, voordat het zover is, dien je een aantal stappen te zetten. Ik leg het je uit...

Je brein houdt niet van verandering

Wanneer het gaat over gedragsverandering, zal je brein altijd op de rem trappen en niet mee willen werken. Tenzij de situatie levensbedreigend is. Dit is logisch: je brein wil maar één ding en dat is dat je blijft leven en dat je je goed voelt. Niets meer, niets minder. Zodra er veranderingen op komst zijn, betekent dit voor je brein altijd gevaar en zal het alles doen om ervoor te zorgen dat je er vooral niet aan begint.

Je zult je ongemakkelijk gaan voelen, gaan twijfelen, onzeker worden over jouw plan. Het zal echt hele goede excuses en smoezen voor de dag toveren om je over te halen vooral verder te blijven gaan zoals je altijd al hebt gedaan. Om rustig door te blijven leven en te voorkomen dat je energie verspilt aan iets nieuws en dat je je rot voelt omdat het (weer) mislukt.

Je brein is hetzelfde als een puber

Zie je brein maar als een onwillige puber die er absoluut niet de noodzaak van inziet om zijn kamer op te ruimen. Hij kan er immers prima mee leven en heeft er absoluut geen last van. Je zult met al je wilskracht, iedere week opnieuw, voor elkaar moeten krijgen dat die kamer wordt opgeruimd.

Totdat er een moment komt dat die puber ervaart dat het toch wel fijn is als hij zijn spullen kan vinden (of: als hij spullen terugvindt die hij al heel lang kwijt dacht te zijn, of geld vindt dat uit een broekzak is gevallen). Of: hij een vriendinnetje krijgt 😊. Kortom: er komt een moment dat de puber steeds meer de voordelen zal gaan ervaren van een opgeruimde en schone kamer. En dat is het moment dat hij steeds vaker uit zichzelf de stofzuiger zal pakken. Toegegeven, het gaat even duren, maar, als je volhoudt, zal dit zeker gaan gebeuren.

Hetzelfde geldt voor je brein. Zodra het de voordelen van jouw nieuwe gedrag gaat ervaren, en resultaten gaat zien, oftewel: het nut zal inzien van dat wat je doet, zal het je gaan helpen en kun je ermee gaan samenwerken. Tot die tijd heb je jouw wilskracht nodig om het te verleiden tot het doen van nieuw gedrag. Tot het denken van nieuwe gedachten en het bereiken van andere resultaten.

Wilskracht is de sleutel tot het in gang zetten van veranderingen

Als gezegd is wilskracht de belangrijkste sleutel in dit proces. Zonder wilskracht zal het niet lukken om je brein te overtuigen en ben je voordat je het weet weer terug bij af. Exact dat is de reden dat het veranderen van gewoonten voor de meeste mensen zo ontzettend lastig is. Bij de meeste mensen is namelijk de wilskracht kapot vanwege een overmatig gebruik van suikers, snelle koolhydraten en bewerkte voeding. Daar gaat het verkeerd:

  • We beginnen ergens aan (bijvoorbeeld afvallen)
  • Ons brein wil alles graag houden zoals het was en zal de boel gaan saboteren
  • We hebben te weinig wilskracht beschikbaar om de sabotagemechanismen van ons brein het hoofd te bieden
  • We stoppen uit angst om te falen en zien daardoor nooit de resultaten die we zo graag willen
  • Hierdoor blijven we ´gevangen´ in de situatie waar we zijn, denkend dat hetgeen we het allerliefste willen niet voor ons is weggelegd.

Een voorbeeld:

Je wilt 20 kilo afvallen

  • Je begint enthousiast met het zoveelste dieet (je hebt er al heel wat geprobeerd)
  • Na een week sta je op de weegschaal en zie je dat er een paar gram af is
  • Je brein begint op je in te praten en zegt dingen als: zoveel moeite en helemaal geen resultaat, het heeft toch geen zin - het lukt toch niet - zo erg is het toch ook nog niet – waarom wil ik dit eigenlijk etc. etc.
  • Je voelt je rot en eet een hele zak M&M´s om het gevoel te dempen. Vervolgens rij je naar de snackbar en eet daar alles wat los en vast zit.
  • Je besluit dat dit het niet is voor jou en je stopt, nog voordat je überhaupt een resultaat hebt bereikt
  • De rust in je hoofd keert terug en jouw 20 kilo overgewicht blijft mooi zitten waar het zat. Het knaagt wel en je voelt je een mislukkeling, maar je brein overtuigt je ervan dat dit echt niet het geval is. Het vertelt je dat het beter is zo, en dat jij niet bent gemaakt om slank te zijn. Het vertelt je dat je er goed aan doet om nu van het leven te genieten, morgen kan het wel afgelopen zijn.

Hoe kun je deze cirkel doorbreken?

De allereerste stap in dit verhaal is dat je ervoor zorgt dat je wilskracht op oorlogssterkte komt. Zodat je minder gevoelig wordt voor de sabotagemechanismen van je brein. En: omdat je jouw wilskracht nodig hebt voor het in gang zetten van veranderingen. Zodat je de resultaten bereikt die je nodig hebt om jouw brein te verleiden met je samen te gaan werken. Dit doe je door:

  • Het voorkomen van hongergevoel (door je bloedsuikerspiegel en hormonen in balans te brengen: hoe je dit doet, leer je in de Eetgeluk Academy)
  • Het aanbrengen van structuur en regelmaat (dit komt uitgebreid aan bod in De Gelukkige Eter)

Door hongergevoel te voorkomen én structuur en regelmaat aan te brengen, zorg je ervoor dat je zo min mogelijk wilskracht ´verspilt´ waardoor je zoveel mogelijk overhoudt voor:

  • Het managen van je gedachten en emoties in lastige situaties (hier besteden we in de Eetgeluk Academy ook uitgebreid aandacht aan)

De Eetgeluk Methode

Deze drie stappen, die samen het Eetgeluk Model vormen, geven de structuur en zekerheid en uiteindelijk ook resultaten die je oerbrein nodig heeft om te stoppen met het saboteren van jouw nieuwe eetgewoonten. Zodra jouw brein gaat zien dat jouw nieuwe eetpatroon werkt, zal het je gaan helpen. Het zal met je meedenken en gaan komen met oplossingen in lastige situaties en het zal je nieuwe gewoonten gaan automatiseren. Zodra dat gebeurt kun je jouw wilskracht gaan gebruiken voor een volgend project.

Belangrijk: afhankelijk van de verslavingsgevoeligheid van jouw brein hanteer je strengere of lossere regels. Ook dit is net als bij pubers: de ene puber kan beter omgaan met vrijheid dan de andere. Hetzelfde geldt voor je brein. Respecteer dus de aanpak die jouw brein nodig heeft en geef dit aan jezelf. Doe je dat niet, dan zal het je constant saboteren en ervoor zorgen dat je voordat je het weet weer terugvalt in oud gedrag. De juiste aanpak voorkomt dit en zorgt ervoor dat je echt kunt gaan ervaren dat jouw nieuwe gedrag werkt. Zodra dit het geval is, ga je de resultaten benoemen voor jezelf (en jezelf belonen voor iedere mijlpaal die je haalt) en op die manier ga je aan jouw oerbrein bevestigen dat jullie samen op de goede weg zijn.

Wat zijn jouw drie grootste Eetgeluk Saboteurs

carola-van-bemmelen_de-drie-grootste-eetgeluk-saboteurs

Beantwoord de vragen en ontvang het gratis e-book met daarin alle informatie over jouw drie grootste eetgeluk saboteurs. Zodat je vandaag nog jouw eerste stappen kunt zetten op weg naar een relaxte relatie met eten en blijvend gezond gewicht!

>