Skip to content

5 tips om te stoppen met zelfsabotage

de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_5-tips-om-zelfsabotage-te-stoppen
de-gelukkige-eter_carola-van-bemmelen_5-tips-om-zelfsabotage-te-stoppen

Hoe komt het toch?

  • Dat je jezelf hebt voorgenomen om vanaf vandaag écht te stoppen met snaaien om vervolgens alles in je mond te stoppen dat je tegenkomt
  • Dat je écht vastbesloten was om te gaan sporten vandaag, maar dat je toen het puntje bij paaltje kwam een heel goed excuus had om de wekelijkse yogales af te bellen
  • Dat je écht dat ene klusje vandaag wilde doen, maar dat het weer niet is gelukt
  • Dat je eindelijk je streefgewicht hebt bereikt en nu weer enorm aan het eten bent geslagen
  • Dat je eindeloos blijft hangen op 10 kilo te zwaar....

Het is iets dat we allemaal denk ik wel herkennen en het komt door… je brein. Of beter gezegd: door de verhalen die je brein de hele dag verzint. En dat heeft alles te maken met het feit dat je brein er niet tegen kan als dingen niet kloppen.

Je brein houdt van balans

Je brein bewaakt niet alleen fysiek de balans in je lichaam (bijvoorbeeld door je bloedsuikerspiegel in balans te houden en je hormoonbalans te bewaken), maar het zorgt er ook voor dat alles wat je denkt constant in balans is. Zodat je je goed voelt.

Je brein praat daarom de hele dag recht wat krom is en omgekeerd. Bovendien: als je ergens geen standpunt over inneemt, dan bedenkt je brein het voor je:

  • Wanneer je ergens geen antwoord op weet, verzint je brein een fantastische verklaring die altijd klopt
  • Wanneer je je niet goed voelt, verzint je brein een verhaal dat je helpt om je wel goed te voelen (bijvoorbeeld: ´Je hebt zo hard gewerkt, je mag nu wel chocolade of TV kijken´)
  • Wanneer er iets met je gebeurt, zoekt je brein een zondebok (iets of iemand) die daarvoor verantwoordelijk is
  • Wanneer je bang bent, zoekt je brein naar iets of iemand die ervoor zorgt dat je je weer veilig voelt

Je brein is tegelijkertijd een zegen en een vloek

Begrijp me goed: jouw brein zorgt ervoor dat je iedere dag opnieuw de dag overleeft. Het is dus van levensbelang. Puntje van aandacht is wel, dat wanneer je je brein aan zichzelf overlaat dat het je behoorlijk zal saboteren in alles wat je doet. Je brein kiest namelijk altijd voor de makkelijkste oplossing. En zoals we inmiddels weten, geeft dat niet altijd de beste resultaten....

Wanneer je dus blijvende resultaten wilt behalen op wat voor gebied dan ook, is het extreem belangrijk dat je weet hoe je jouw brein kunt leiden. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat je brein met je mee gaat werken. Doe je dat niet, dan zal het je vroeg of laat fantastische verhalen gaan vertellen die ervoor zorgen dat je jezelf gaat saboteren.

Waarom je jezelf saboteert

Zelfsabotage ontstaat wanneer je:

  • Diep van binnen niet gelooft dat je jouw doel kunt behalen
  • Bang bent voor het gevolg van het behalen van jouw doel
  • Iets wilt om verkeerde redenen
  • Jouw WHY, jouw waarom, bent ontgroeid
  • Teveel aan je hoofd hebt

Al deze dingen zorgen ervoor dat er een disbalans ontstaat in jou waardoor je brein in actie komt en prachtige verhalen gaat verzinnen om de balans te herstellen. We noemen dit dan sabotage, maar eigenlijk doet je brein dit uit liefde voor jou.

Hoe kun je zelfsabotage oplossen?

Eigenlijk is het heel eenvoudig: als je de kans op zelfsabotage wilt minimaliseren, zorg dan voor zoveel mogelijk balans in jouw leven. Dit doe je door het ´gat´ tussen jouw doel en waar je nu bent zo klein mogelijk te maken.

  • Wanneer je diep van binnen niet gelooft dat je jouw doel kunt behalen, maak dan je doel kleiner. Hak het in hele kleine stapjes die je iedere dag kunt zetten. Op die manier stapel je bewijs in de vorm van hele kleine vorderingen en dat motiveert je om verder te blijven gaan.
  • Wanneer je bang bent voor het gevolg van het behalen van je doel, herinner jezelf er dan aan dat je dit niet van de ene op de andere dag zult ervaren. Ervaar iedere dag heel bewust de kleine veranderingen en groei er langzaam in, vergelijk het met een zwangerschap. Vaak zijn het de verwachtingen die je hebt die de angst oproepen, maar is de werkelijkheid totaal anders. Laat daarom los hoe je denkt dat het zal zijn en vertrouw op het proces.
  • Wanneer je iets wilt om de verkeerde redenen, wees dan eerlijk tegen jezelf en stop ermee. ´Werken aan je gezondheid´omdat je nu een hekel hebt aan jezelf/ aan je lichaam of omdat je bang bent om ziek te worden, leidt gegarandeerd tot zelfsabotage. Je brein heeft daar een sensor voor. Kies er altijd voor om de dingen die je doet, te doen vanuit liefde voor dat wat je nu al bent of hebt. Vraag jezelf iedere dag opnieuw: ´Hoe kan ik nog beter voor mezelf zorgen´?
  • Wanneer je jouw WHY bent ontgroeid is het belangrijk om een nieuwe WHY aan te nemen. Maar ook: zorg ervoor dat jouw WHY groter is dan ´slechts´ het bereiken van iets. Zet niet het bereiken van de top van de berg als doel, maar maak je doel groter dan de berg alleen. Zodat het je blijft voeden en inspireren en helpt wanneer je brein andere plannen bedenkt.
  • Wanneer je teveel aan je hoofd hebt, is het belangrijk dat je jouw leven onder de loep neemt en gaat ´downsizen´. Soms is het nodig om een grote schoonmaak te houden in je agenda, dat geeft ruimte en lucht in je hoofd. Plan een moment van bezinning in en stel jezelf de vraag wat je écht nodig hebt en wat écht belangrijk is voor jou op dit moment in jouw leven. Maar ook: welke dingen moet je écht zelf doen en welke dingen kun je overlaten aan anderen. Durf te vragen en durf te kiezen...

Gratis proeflessen

uit de Eetgeluk Universiteit

Wanneer je ècht rust wilt in jouw relatie met eten, is er maar één ding dat werkt: leren eten volgens de regels van je oerbrein. Zodat je brein je gaat helpen in plaats van saboteren.

Als oprichter van de Eetgeluk Universiteit, heb ik me verdiept in de werking van het oerbrein en de wetenschap erachter. Ik vind het belangrijk dat zoveel mogelijk vrouwen dit ook weten.

Daarom bied ik je GRATIS proeflessen aan. Zodat je zelf kunt ontdekken hoe je oerbrein werkt en dit gelijk kunt toepassen op jouw eetgedrag.

Kies ook voor meer eetgeluk met onderstaande artikelen!

Deel dit gerust! 

>
Scroll To Top